Clinical electrocardiography, a pending subject
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14247100Keywords:
students, clinical electrocardiography, medical sciencesAbstract
Every medical student at the beginning of their career longs to become a professional capable of diagnosing and curing the diseases of the society in which they operate. The knowledge will allow them to understand the patient as a biopsychosocial being.
There are multiple diseases that a doctor faces, in a guardroom or even in their homes, which require a good diagnosis to avoid fatal consequences.
The acquisition of knowledge of basic and clinical sciences plays an important role, as well as core subjects such as Clinical Propedeutics and Medical Semiology, which represents the roots of the great tree that is medicine.
Downloads
References
Revueltas-Agüero M, Benítez-Martínez M, Hinojosa-Álvarez MC, Venero-Fernández S, Molina-Esquivel E, Betancourt-Bethencourt JA. Caracterización de la mortalidad por enfermedades cardiovasculares: Cuba, 2009-2018. AMC [Internet]. Feb 2021 [citado 16 Ene 2022];25(1):7707. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/amc/v25n1/1025-0255-amc-25-01-e7707.pdf
Olvera-Cortés HE, Nieto-Mendoza AJF, Rocha-Martínez YF, Morales-López S, Ortiz-Sánchez AG, Díaz-Cortés FA. Mejora de habilidades en la interpretación del electrocardiograma mediante un taller con simulación clínica. EDUMECENTRO [Internet]. Mar 2020 [citado 16 Ene 2022];12(1):30-45. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v12n1/2077-2874-edu-12-01-30.pdf
Barco-Lima AC, Pedroso-Araujo BC, García-Pérez DL, Navarro-Machado VR, León-Regal M. Bases fisiológicas de la desfibrilación ventricular. Medisur [Internet]. Dic 2018 [citado 16 Ene 2022];16(6):940-50. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v16n6/ms17616.pdf
Bouza-Jiménez Y, Milián-Vázquez PM, López-Rodríguez del Rey MM, Acosta-Figueredo E. El proceso de enseñanza aprendizaje de la electrocardiografía en la carrera de Medicina. Medisur [Internet]. Ago 2020 [citado 16 Ene 2022];18(4):591-604. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v18n4/1727-897X-ms-18-04-591.pdf
Pontes PAI, Chaves RO, Castro RC, De Souza EF, Seruffo MCR, Francês CRI. Educational software applied in teaching electrocardiogram: a systematic review. Biomed Res Int [Internet]. 2018 [citado 16 Ene 2022];2018:8203875. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5875041/pdf/BMRI2018-8203875.pdf
Antiperovitch P, Zareba W, Steinberg JS, Bacharova L, Tereshchenko LG, Farre J, et al. Proposed in training electrocardiogram interpretation competencies for undergraduate and postgraduate trainees. J Hosp Med [Internet]. 2018 [citado16 Ene 2022];13(3):185-93. Disponible en: https://cdn.mdedge.com/files/s3fs-public/Document/March-2018/jhm013030185.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Angel Ramírez Isacc, Yoel González Hidalgo, Jorge José Pérez Assef

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes: los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de la primera publicación de su obra, la cual estará de forma simultánea sujeta a una licencia Creative Commons Reconocimiento-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC), que permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original. Sin embargo, no se permite utilizar la obra original con fines comerciales ni lucrativos.
Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores difundir su obra a través de Internet antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.