Characterization of the Facebook profile on political-ideological subversion

Authors

Keywords:

politics, government programs, online social media, student health services

Abstract

Introduction: political-ideological subversion is one of the main methods used by the United States government in its war against Cuba; university students need tools to combat it.

Objective: to characterize the Facebook profile on political-ideological subversion of the University Student Federation at the Faculty of Medical Sciences of Morón.

Methods: observational, descriptive and cross-sectional study, at the Faculty of Medical Sciences of Morón, from January to April 2023. The universe of 88 students matched the sample. The variables used were gender, career, academic year, student rating of Facebook profile. Absolute and relative frequencies (percentages) were used as summary measures.

Results: the female sex predominated (55.70 %), students of the Medicine degree (44.30%) and third academic year (29.50 %). Of these, 58.00 % believed that Facebook met institutional communication needs, while 92.00 % stated that it contributed to students' political preparation. The publications on political-ideological subversion were rated as adequate (89.80 %). They consistently responded to the publications and preferred short texts (73.90 %). I believe that sharing in groups achieves greater visibility of the content (37.50 %) and that they should be published in the mornings (71.60 %).

Conclusions: the Facebook profile on political-ideological subversion at the Faculty of Medical Sciences of Morón is used by more than half of the respondents as a digital tool for information and raising political-ideological awareness

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Betsy Hernández Alvarez, Facultad de Ciencias Médicas de Morón, Ciego de Ávila, Cuba

Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila.

Yohant Pazos Montes, Facultad de Ciencias Médicas de Morón, Ciego de Ávila, Cuba

Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila.

Dairon César Fundora Pérez, Facultad de Ciencias Médicas de Morón, Ciego de Ávila, Cuba

Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila.

Ariel Araujo Álvarez, Facultad de Ciencias Médicas de Morón, Ciego de Ávila, Cuba

Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila.

Liliana Álvarez Ossorio, Policlínico Docente Sur, Morón. Ciego de Ávila, Cuba

Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila.

References

1. Orihuela JL. Internet: la hora de las redes sociales. Nueva Revista [Internet]. 2008 [citado 28 Mar 2023];119(7):57-62. Disponible en: https://dadun.unav.edu/server/api/core/bitstreams/f51e46b7-e35b-4a06-b2e2-d464732fa70b/content

2. Reyes-García YB, Suarez-Chang Y, Tabares-León Y. Las redes sociales y su influencia en la transformación de los estudiantes en ciudadanos digitales. LUZ [Internet]. 2022 [citado 28 Mar 2023];21(3):113-22. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/luz/v21n3/1814-151X-luz-21-03-113.pdf

3. Gallego-Trijueque S. Las redes sociales y el desarrollo humano. BARATARIA [Internet]. 2011 [citado 28 Mar 2023];(12):113-21. Disponible en: https://revistabarataria.es/web/index.php/rb/article/download/142/140

4. Fernández-Garrido J. El uso de Internet y las redes sociales en la realidad contemporánea cubana. Rev. Psicol. UNESP [Internet]. 2020 [citado 28 Mar 2023];19(2):[aprox. 29 p.]. Disponible en: https://www.revpsico-unesp.org/index.php/revista/article/download/336/339

5. Flores-Lagla GA, Chancusig-Chisag JC, Cadena-Moreano JA, Guaypatín-Pico OA, Montaluisa-Pulloquinga RH. La influencia de las redes sociales en los estudiantes universitarios. bol.redipe [Internet]. 2017 [citado 28 Mar 2023];6(4):[aprox. 6 p.]. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/224/221

6. Ananías-Estrada BI, Pérez-Ananías Y, Linares-Rivero E, Duque-Estrada Ferrán DB. Nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones en la guerra psicológica contra Cuba. Rev. cuban. tecn. salud [Internet]. 2017 [citado 28 Mar 2023];6(4):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/download/129/171/0

7. Duran-Morales G, Mastrapa-Godales L, Gonzales-Romero I. Subversión política y la guerra cultural contra Cuba. Rev. desarro. sustent. negocios neg. emprend. educ. [Internet]. 2022 [citado 28 Mar 2023];4(28):31-9. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8527127.pdf

8. Reinoso-Castillo I, Hernández-Martín JC. La preparación política ideológica de los estudiantes en el Centro Universitario Municipal. MENDIVE [Internet]. 2021 [citado citado 28 Mar 2023];19(1):152-67. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v19n1/1815-7696-men-19-01-152.pdf

9. Lazo-Fernández Y, García-González M, García-Rodríguez A. La labor educativa en la educación superior cubana desde la extensión universitaria: tendencias en las residencias estudiantiles. Rev. Cubana Edu. Superior [Internet]. 2017 [citado 28 Mar 2023];36(2):169-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142017000200016&script=sci_arttext

10. Bartolomé MC. Redes sociales, desinformación, cibersoberanía y vigilancia digital: una visión desde la ciberseguridad. Rev. estud. segur. int. [Internet]. 2021 [citado 28 Mar 2023];7(2):167-85. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8306043.pdf

11. Ante-Domínguez M, Pérez-Sánchez Y, Millán-López J. Realidad de las redes sociales en Cuba, la educación primero. Serie Científica [Internet] 2022 [citado 28 Mar 2023];15(5):99-109. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8590707.pdf

12. Páez-Fernández MC, Duquezne-Amaro L, Lorenzo-Rubí N, Carrillo-Zulueta A, Galiz-Zequeira AC. Redes sociales y la formación político-ideológica de los estudiantes en la FUM de Calimete. [Internet]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2023 [citado 28 Mar 2023]. Disponible en: https://rein.umcc.cu/bitstream/handle/123456789/2956/Mon23_Marilin.pdf?sequence=1&isAllowed=y

13. De la Mora-Martín F, Aguiar-Ivargollin K, Rodríguez-Molina F, Díaz-Díaz J. Caracterización del uso de las redes sociales por estudiantes de Medicina. Medisur [Internet]. 2020 [citado 28 Mar 2023];18(5):879-85. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v18n5/1727-897X-ms-18-05-879.pdf

14. Placeres-Hernández JF, Alonso-Gómez M, Olivares-Alonso A, Reina-Jiménez S, Suárez-Surí G, Alonso-Gómez M, González-La Nuez O. Apuntes históricos de la Federación Estudiantil Universitaria en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas, primera parte. Rev Ciencias Médicas [Internet] 2020 [citado 28 Mar 2023];42(5):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v44n2/1684-1824-rme-44-02-434.pdf

15. Placeres-Hernández JF, Olivares-Alonso A, Reina-Jiménez SA, Suárez-Surí GT, Alonso-Gómez M, González-La Nuez O. Apuntes históricos de la Federación Estudiantil Universitaria. Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas, primera parte. Rev.Med.Electrón. [Internet]. 2020 [citado 28 Mar 2023]42(5):2449-64. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v42n5/1684-1824-rme-42-05-2449.pdf

15. Barbero L, Toledo C, Cavia G, Barrios S. Opinión pública, big data y dominación. En: González GF, editor. Comunicación política y redes sociales 2019 [Internet]. La Plata: EDULP;2019. p. 31-39. [citado 28 Mar 2023]. Disponible en: https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/84036/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1

Published

2025-05-23

How to Cite

1.
Hernández Alvarez B, Pazos Montes Y, Fundora Pérez DC, Araujo Álvarez A, Álvarez Ossorio L. Characterization of the Facebook profile on political-ideological subversion. CienCiMed [Internet]. 2025 May 23 [cited 2025 Jun. 3];4:e75. Available from: https://ciencimed.sld.cu/index.php/ciencimed/article/view/75

Issue

Section

Artículo Original