Artificial intelligence in medical training: complement or existential risk?

Authors

Keywords:

artificial intelligence, medical education, undergraduate medical education

Abstract

The emergence of generative artificial intelligence (AI) models in the educational field is not a mere promise, but a tangible reality. Especially in the health sciences, where the knowledge density and the need for rigorous training clash with the limited hours in a day, tools like large language models offer a beacon of efficiency. However, this ray of hope is accompanied by a shadow of uncertainty. The educational community is at a critical crossroads: should we embrace AI as the ultimate complement to medical training, or resist it as an existential risk to the development of clinical judgment?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrasco JP, García E, Sánchez DA, Porter E, De La Puente L, Navarro J, et al. ¿Es capaz “ChatGPT” de aprobar el examen MIR de 2022? Implicaciones de la inteligencia artificial en la educación médica en España. Rev Esp Edu Med [Internet]. 2023 [citado 27 de agosto de 2025];4(1). Disponible en: https://revistas.um.es/edumed/article/view/556511

Pacios Dorado JL, Barroso Fontanals ME, Ojeda Pozo K. Inteligencia artificial y redacción científica: ¿avance o retroceso?. Rev 16 de abril [Internet]. 2024 [citado 26 de agosto de 2025];63:e1845. Disponible en: https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1845

Avello-Sáez D, Lucero-González N, Villagrán I. Desarrollo de una declaración de uso de inteligencia artificial con una perspectiva de integridad académica en educacióN MéDica y Ciencias De la Salud. Revista Médica Clínica Las Condes [Internet]. 2024 [citado 26 de agosto de 2025];35(5-6):412-20. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0716864024000671

Vega Jiménez J, Borja Gomez EE, Ramírez Álvarez PJ. ChatGPT e inteligencia artificial: ¿obstáculo o ventaja para la educación médica superior?. Educación Médica Superior [Internet]. 2023 [citado 26 de agosto de 2025];37(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3851

Sánchez Mendiola M. ChatGPT y educación médica: ¿estrella fugaz tecnológica o cambio disruptivo? Inv Ed Med [Internet]. 2023 [citado 26 de agosto de 2025];12(46):5-10. Disponible en: http://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/1069

Aguirre Flórez M, Gómez González JF, Jiménez Osorio LA, Moreno Gómez M, Moreno Gómez J, Rojas Paguanquiza KL, et al. Uso de la inteligencia artificial en la educación médica: ¿herramienta o amenaza? Revisión de alcance. Inv Ed Med [Internet]. 2025 [citado 26 de agosto de 2025];14(53):90-106. Disponible en: https://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/1676

Rivera Rivera T. La educación médica en tiempos de inteligencia artificial. Rev. Oncol. Ecu. [Internet]. 2024 [citado 26 de agosto de 2025];34(2):59-61. Disponible en: https://roe.solca.med.ec/index.php/johs/article/view/752

Jerez Yañez O, Kim J, Bonilla Mejia J, Montalvo F, Veas Romero M. Perspectivas Estudiantiles y Docentes sobre la IA en la Educación Sanitaria: Revisión Sistemática Exploratoria. Rev Esp Edu Med [Internet]. 2025 [citado 27 de agosto de 2025];6(2). Disponible en: https://revistas.um.es/edumed/article/view/633811

Published

2025-10-11

How to Cite

1.
Pacios Dorado JL. Artificial intelligence in medical training: complement or existential risk?. CienCiMed [Internet]. 2025 Oct. 11 [cited 2025 Oct. 18];4:e190. Available from: https://ciencimed.sld.cu/index.php/ciencimed/article/view/190